Subsidieregeling medisch afval

Als u in uw huishouden te maken heeft met een chronische ziekte of een medische beperking die zorgt voor extra restafval kunt u jaarlijks een tegemoetkoming aanvragen in de kosten van de afvalstoffenheffing.

Voorwaarden

U kunt de tegemoetkoming aanvragen als u:

  • in de gemeente Deurne staat ingeschreven
  • niet in een instelling woont
  • medische voorzieningen gebruikt die leiden tot onvermijdbaar medisch afval

Deze regeling geldt niet voor:

  • ouders van kinderen die wegwerpluiers gebruiken zonder een medische indicatie
  • instellingen en ondernemingen

Medisch afval

Wat valt er onder medisch afval

Hieronder verstaan we afval als gevolg van een chronische ziekte of medische behandeling, bijvoorbeeld:

  • incontinentiematerialen;
  • materialen voor nierdialyse;
  • stomamateriaal;
  • plastic medisch afval zoals infuuszakken, hulpmiddelen van sondevoeding en CAPD-afval.

Wat is geen medisch afval

Klein chemisch afval zoals medicijnen en materialen afkomstig uit het medicijnkastje, zoals (resten) hoestdrank, pillenstrips, injectienaalden zijn geen medisch afval.

Hoe hoog is de tegemoetkoming?

De kosten voor 10 ledigingen restafval per jaar

De hoogte van de tegemoetkoming wordt gekoppeld aan het ledigingstarief van een 140 liter container voor restafval, geldend voor het desbetreffende kalenderjaar.

De kosten voor het aanvragen van een 2e restafvalcontainer

Als uw huidige container niet groot genoeg is voor uw extra (medisch) afval kunt u een extra container voor restafval aanvragen van 140 liter. De éénmalige extra kosten die u hiervoor betaalt worden door ons vergoed.

Bewijsstukken

U hoeft bij uw aanvraag geen stukken mee te sturen om te bewijzen dat u medische materialen gebruikt die zorgen voor extra restafval. Wel moet u deze bewijsstukken zelf goed bewaren. Denk hierbij aan

  • een factuur van de (online) apotheek
  • een overzicht van de ziektekostenverzekeraar
  • een aankoop- of pakbon van bijvoorbeeld een webshop

Op het bewijsstuk staat duidelijk leesbaar wat u heeft gekocht en de naam van diegene voor wie u het heeft gekocht. Het bewijsstuk is niet ouder dan drie maanden op het moment van de aanvraag.

Goed om te weten

  • Uw aanvraag geldt voor één (kalender)jaar. U moet dus elk jaar zelf een nieuwe aanvraag indienen. Doe dit vóór 1 december van elk jaar.
  • Geef wijzigingen in uw situatie direct aan ons door.

Heeft u gevonden wat u zocht?