Gemeente ziet af van thuisbezorgen reisdocumenten
Uw nieuwe paspoort of identiteitskaart thuis laten bezorgen? Afgelopen jaar heeft gemeente Deurne onderzocht of dit mogelijk is. Dit gebeurde op verzoek van de gemeenteraad.
Strenge eisen
Bij reisdocumenten gaat het om de persoonsgegevens van inwoners. Dat vraagt om extra zorgvuldigheid. Daarom stelt de gemeente strenge eisen aan de leverancier die de bezorging van de reisdocumenten gaat verzorgen. Vooral op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Dit is belangrijk om te voorkomen dat de aanvrager te maken krijgt met identiteitsfraude of andere schade oploopt als er bij de bezorging iets misgaat.
Risico’s te groot
Helaas is gebleken dat de leveranciers die de gemeente heeft benaderd, niet kunnen voldoen aan de gevraagde eisen. Vanwege de risico’s die de aanvrager van een reisdocument hierdoor loopt, heeft de gemeente uiteindelijk besloten om af te zien van deze nieuwe service.
Verder verbeteren dienstverlening
Dat neemt niet weg dat de gemeente blijft werken aan het verbeteren van haar dienstverlening. Wist u bijvoorbeeld dat u een nieuw reisdocument online kunt aanvragen en betalen? Zo kunt u bij uw bezoek aan de balie sneller en efficiënter worden geholpen. Mocht u fysiek niet in staat zijn om naar het Huis van de Samenleving te komen, dan wordt in overleg naar een maatwerkoplossing gezocht.