Gegevens BRP of Burgerlijke Stand opvragen door derden

Welke overheidsorganen en bedrijven mogen gegevens ontvangen

De verstrekking van persoonsgegevens is geregeld in de Wet basisregistratie gegevens (wet BRP). Niet iedereen kan zomaar persoonsgegevens bij de gemeente opvragen. De wet BRP stelt hieraan strenge eisen. Wij toetsen altijd of een aanvrager bevoegd is om gegevens te ontvangen en of het doel van de aanvraag rechtmatig is.

De gemeente verstrekt alleen gegevens aan overheidsorganen als dat nodig is voor de uitvoering van hun (wettelijke) taken. Bijvoorbeeld: belastingdienst en Sociale Verzekeringsbank.  Soms kunnen ook anderen (derden) een aanvraag doen om persoonsgegevens uit de BRP of de Burgerlijke Stand te verstrekken. Voorbeelden zijn: advocaten (gerechtelijke procedure) en notarissen (nalatenschap).

Hoe werkt het?

U kunt de aanvraag schriftelijk of online doen.

Een aanvraag bevat altijd de volgende gegevens

  • uw gegevens als aanvrager (naam en adres bedrijf, instantie en in welke rol u de gegevens vraagt).
  • de gegevens van de persoon van wie u gegevens vraagt (naam, geboortedatum, adres)
  • welke gegevens u wilt ontvangen
  • het doel van uw aanvraag (waarvoor zijn de gegevens nodig?)
  • wat is de (wettelijke) grondslag van uw verzoek (heeft u recht op de verstrekking?)
    • overheidsorganen: taakomschrijving en bijbehorende wetsartikel
    • overige instanties: omschrijving van het gewichtig maatschappelijk belang of algemeen verbindend voorschrift (avv) dat het gebruik van de gegevens verplicht. Of stuur een originele schriftelijke toestemming mee die door de betreffende persoon aan u is verstrekt (niet ouder dan 6 weken).

Online aanvragen

  • U heeft eHerkenning nodig. Nog geen eHerkenning? vraag het aan op  www.eherkenning.nl
  • Bij het invullen kunt u een brief met alle gevraagde gegevens uploaden (zie bij Hoe werkt het)
  • U betaalt de kosten online bij een vast tarief. 
  • U ontvangt achteraf een factuur bij een variabel tarief.

Ondernemer: aanvraag uittreksel BRPOndernemer: aanvraag afschrift Burgerlijke Stand

Schriftelijk aanvragen

Stuur uw aanvraag met alle gevraagde gegevens (zie bij Hoe werkt het) naar:

Gemeente Deurne, Publiekszaken en Dienstverlening
Postbus 3, 5750 AA Deurne

Hoe lang duurt het?

De gegevens worden binnen enkele werkdagen met de post naar u toegestuurd.
Als de behandeling langer duurt, dan krijgt u hierover bericht.

Heeft de tekst op deze pagina u geholpen?